Pages

zondag 3 januari 2010

Besparen (deel 12) - Telefonie

Een twaalfde deel in de reeks 'besparen'. 
Wat ik over het hoofd heb gezien al die tijd is de vaste telefonie (voor diegenen die dat nog hebben). Je kan ook hier een heel pak besparen door allereers even na te denken over het gebruik van je telefoon.
Gebruik je het wel? Wat zijn de abonnementskosten? Wat zijn de alternatieven? Hebben je gesprekspartners ook hetzelfde abonnement?  Waar zitten de promoties momenteel het best?

Meestal is de vraag snel beantwoord: nu zowat iedereen en zijn moeder een gsm heeft, heb je in principe geen vast toestel meer nodig.  Ik heb er wel nog een, omdat het vaak zeer voordelig is om van vast naar vast toestel te bellen, zeker wanner de andere kant van de lijn bij dezelfde leverancier zit en vaak uren aan de telefoon hangt. 

Mijn aanrader is als volgt: zeg je vaste contract bij de traditionele leverancier meteen op indien je een breedband internet connectie hebt, neem vervolgens je vaste telefoonnummer mee naar een VOIP (voice over ip) provider.
Deze alternatieve telefoonmaatschappijen zijn vaak erg sterk, enorm goedkoop en leveren kant-en-klare diensten.  Je hoeft dus geen techneut te zijn om dit zelf voor elkaar te krijgen.
Meestal is het zo simpel gemaakt dat je een pakket aankrijgt per post, met daarin een kleine box (zo groot als een pakje sigaretten), dit doosje sluit je aan op je breedband-modem of router terwijl je ook je traditionele telefoon er op aansluit; en hop je kan bellen.

Ik bel zelf nogal vaak en lang naar mensen en besteed ongeveer 30 euro per jaar (niet per maand) aan telefoonkosten op deze manier.  Een bedrag dat je op 2 maanden kwijt bent bij Belgacom of Telenet, zonder zelfs 1 minuut gebeld te hebben!
De abonnementskosten zijn immers onbestaande bij mijn VOIP-provider, wat maakt dat de weken of maanden dat ik niet zou bellen, ik een rekening heb van exact NUL euro. 
Niet bellen = niet betalen.  Iets wat ze bij de grote twee telefoonreuzen nog steeds niet kennen hier in dit land.

Ik zit bij Weepeetelecom, een provider die me al drie jaar perfect helpt zonder dat ik er ook maar één slechte opmerking kan over maken (  http://weepeetelecom.eu/ ) , maar er zijn er nog anderen uiteraard.  Even zoeken op VOIP providers in België levert waarschijnlijk nog enkele van deze bedrijven op.

Indien je wil besparen op telefonie is dit de beste oplossing.  Zeker nu ook Telenet en Belgacom eigenlijk stiekem de traditionele telefonie OOk over VOIP laten lopen, zonder de klant een vermindere prijs te geven. Doe dit dus best zelf en stap over.

0 reacties:

Een reactie posten