Pages

dinsdag 13 november 2012

one-shot recrutering

De recruteringsbedrijven waar ik bij ingeschreven ben kan ik niet meer op één hand tellen.  Zelfs niet meer op twee handen denk ik...  Je moet namelijk je kansen vergroten door zoveel mogelijk in te schrijven bij interimkantoren en andere recruteringsfirma's.

De theorie is echter mooier dan de praktijk op dat gebied.  Want vele recruteerders halen je enkel maar binnen om één bepaalde vacature in te vullen, pas je daar voor (omwille van loon, ligging of omdat het gewoon niet klikt) dan heb je meestal afgedaan.

Het gaat meestal hetzelfde... je gaat online in op een vacature, geplaatst door het recruteringsbureau. Enkele dagen tot weken later (eentje was zelfs zo "snel" om 2 maanden na datum te reageren!) krijg je dan een telefoon van een vriendelijke dame die de HR verzorgt, of van een drukke account manager.

Je wordt vervolgens uitgenodigd  niet voor de oorspronkelijke vacature (die was ofwel nep, of is inmiddels al lang benomen), meestal voor een kennismakingsgesprek.
Je gaat dan naar de afspraak (meestal een ruimte in van die typische KMO-zones) om even met hen te praten.  De gesprekken zijn meestal als volgt opgebouwd:
- stel je zelf even voor
- waarom ben je werkloos, naar wat ben je op zoek
- dan verder ingaan op één ding waar je iets over hebt verteld, de zogenaamde star-methode

Waarna men je zegt je te zullen voorstellen bij firma X of Y.
Enkele dagen later (meestal op een donderdag om 10 of 11 u... blijkbaar werkt men alleen op die dag bij een HR dienst) kan je je dan komen voorstellen bij de genoemde firma.

Wanneer dat fout loopt hoor je van de recruteerders niets meer.
Men gokt op een one-shot.  Metn krijgt een vacature binnen, belt snel een "loser" op die in hun databank (of die van de vdab) is verzeild geraakt,... en past die combinatie niet, dan hoeft het voor hen niet echt.

Men neemt de werkzoekende niet binnen, men neemt geen echte zorg over, men behandelt hen niet als klant of potentiële inkomst, maar gewoon als snel-snel opvulling voor een vraag van hun echte klanten; de bedrijven.
Nuja... soms loopt het goed... maar recruteerders zouden misschien beter eens ECHT luisteren en mensen helpen te zoeken naar een geschikte vacatue, in plaats van de honger te proberen stillen op een domme, kortzichtige manier.

0 reacties:

Een reactie posten