Pages

woensdag 29 april 2015

VDAB graaft haar eigen graf


Vandaag werd ik opgeroepen om naar een werkwinkel te komen. Van de 15 uitgenodigde werklozen, waren er acht present (waaronder ikzelf).

De begeleider (ik zet streepje nummer 27 op mijn blad van begeleiders met wie ik spreek) praatte over de nieuwe website van VDAB, demonstreerde hoe je kon chatten met een begeleider. Dat laatste mislukte schromelijk aangezien hij op z'n gedateerde IE browser (ja, het bestaat nog) niet meteen reactie kreeg met een chat pop-up, of er gewoon niemand aan de "andere kant van het internet" aanwezig was, zo zei hij.  Ik lachte stilletjes... internet en VDAB-ambtenarij is nooit een goede combinatie geweest.

Daarna begon hij ons te vertellen waarom we opgeroepen waren. We moesten in begeleiding, aangezien we al een 9 maanden of langer werkloos waren.

Op zich geen probleem, begeleid me maar naar een job, da's waar VDAB voor dient.
Maar meteen volgde de uitleg: de begeleiding zou niet door VDAB gebeuren, maar door externe firma's.
Nu, wanneer ik externe firma hoor, hoor ik: "winstmakend op mijn werkloosheid".
De voorgestelde organisaties waren SBS, Randstad, Tempo Team en nog een vierde waarvan me de naam nu even ontglipt.

Gezien mijn ervaringen met SBS, was ik nogal verbaasd. VDAB geeft dus de EFFECTIEVE begeleiding van werklozen die het het hardst nodig hebben (die al langer dan een half jaar werkloos zijn in mijn opinie, al ligt de lat op 9 maanden nu) uit handen? Is dat niet zo'n beetje hun kerntaak die ze uit handen geven???!
Men geeft het niet alleen uit handen, men gaat de subsidie die wij als werklozen allemaal waard zijn (en dus een deel van uw belastingsgeld is!!) uitgeven aan bedrijven die al herhaalde malen hebben bewezen hun taak niet serieus te nemen.

De werklozen in het zaaltje hadden op 2 man na, allemaal zeer negatieve ervaringen gehad met de begeleiding van SBS en Co.  Meer nog, eentje weigerde resoluut nog met deze bende oplichters te praten (ik bewonder deze man z'n moed, al ben ik zelf intussen wijs genoeg om dit traag draaiende corrupte systeem niet al te vocaal tegen te werken, op straffe van represailles).

Daarna werden we elks apart aan een bureau geroepen voor een gesprek met een consulent, ik schrijf op mijn papiertje nummer 28 bij.
Toch even stil staan bij dat cijfer.
Da's 28 man, die sinds mijn ontslag door faillissement met me praatten, me begeleidde of op een andere manier een bepaald aantal betaalde tijd aan mij hebben besteed.  Zonder resultaat.
Zie je, wanneer je zelf een dienst kiest en betaalt, bijvoorbeeld een poetshulp,... dan kan je dat zelf betalen, zelf evalueren en zelf beslissen of je deze persoon in dienst houdt.

Wanneer je echter verplicht van een dienst moet gebruik maken (zoals de VDAB) heb je niet alleen te kiezen, je betaalt het onrechtstreeks ook zelf (belastingen, sociale zekerheid, doorgedreven maatschappelijke kost).  Ik als werkloze ben er niet echt blij mee dat men de sociale zekerheid meer op kosten jaagt door mijn begeleiding een vorm te laten aannemen waarbij je vooral een buidel subsidie bent ... een buidel die dient om begeleiders, consulenten, bemiddelaars en andere mensen die eigenlijk niet echt hun nut bewijzen. (lees: aan werk te helpen).

Meer nog, het is mijn mening dat VDAB door dit soort taken uit te besteden, haar KERNTAAK, bemiddelen niet meer naar behoren kan uitvoeren. Waardoor VDAB niets meer wordt dan een zeer, zeer, omvangrijke groep dirigenten in een nutteloos orkest.

Ze graven met andere woorden hun eigen graf: wanneer de kerntaak van VDAB herleid wordt tot werklozen zo vaak mogelijk naar zo veel mogelijk begeleiders sturen, om ze wanneer het serieus wordt uit te besteden aan winstmachines, dan kan ik enkel maar concluderen dat deze organisatie in feite door een reeks goed geprogrammeerde scripts kan vervangen worden.

Ik zou zelfs durven opwerpen dat VDAB in haar huidige vorm, bij wijze van gigantische besparing, gewoon kan opgedoekt worden.  De kerntaken zijn uitbesteed, de begeleiders verdringen zich om om de beurt met een werkloze te spreken om 'hun uren vol te maken' de aangeleverde opleidingen zijn niet meer dan een excuus om mensen tegen verminderde tarieven uit te huren (ook zeer tijdelijk) aan bevriende bedrijven (meestal voor 5 maanden en 3 weken, waarbij je de laatste week je "volgende collega" mag opleiden wink-wink nodge-nodge) alvorens teruggegooid te worden in de "begeleiding".

Ik roep hierbij onze politici op om me eens uit te leggen hoe je in deze tijd van besparingen en werkloosheid nog kan verantwoorden dat ik door in totaal 28 mensen moet worden aangesproken overheen mijn loopbaan als werkloze. Ik zie het nut niet. Ik zei to-taal de relevantie niet, tenzij je enkel wat ambtenarij en outplacement vrienden wil blij maken met subsidies en geschenken.

Ik zie wel dat al deze mensen betaald worden, pensioen krijgen, in een verwarmd kantoor zitten, goede uren hebben en luxueuze broodjes naar binnen spelen 's middags. Niet dat ik hen dat niet gun,... maar wie geeft nu wie werk?

Is het nog deontologisch te verantwoorden om een hele tak van deze job-industrie te laten draaien op belastingsgeld terwijl de doelgroep, de werklozen en de werkzoekenden, eindeloos van de ene naar de andere dienst en consulent worden geduwd?

VDAB begeleid niet meer maar dirigeert... en een goed orkest heeft maar één dirigent nodig, geen 28, en al zeker geen tienduizenden - en ook geen subsidie-incasserende bedrijven als SBS en Randstad die de werklozen eerst leegschudden qua subsidie om er dan als een kleuter tegen te beginnen doen.

VDAB graaft haar eigen graf.
Door opleidingen te voorzien voor jobs die binnen afzienbare tijd zullen geautomatiseerd zijn, door begeleiding uit handen te geven (hierdoor verliezen ze finaal alle voeling met hun doelgroep), door te blijven het sanctionerende uit te spelen, en tegelijk niets in ruil te geven voor diegenen die het het meest nodig hebben.
Groepsgesprekken houden om 14u. helpt niemand aan een job (behalve de begeleider van dat gesprek). Praten met mensen over hoe ze solliciteren kan één keer nuttig zijn om de zoveel tijd, maar niet elke week.
Wanneer er geen jobs zijn voor bepaalde mensen... krijg je enkel het gevoel dat je als werkloze een rondhuppelende buidel subsidie bent.
Weggegooide energie en weggesmeten geld in mijn opinie.




1 reacties:

misbruikte interimmer zei

beste dennis, ik ben al aan het werk van mijn 19 jaar ik heb bij talloze bedrijven gewerkt onder andere 2,5 jaar volvo cars, 6 maanden volvo trucks, coca cola gent 4 jaar...... en nog veel andere interimjobs van korte duur daartussen dag en weekcontracten in totaal 16 jobs op 9 jaar tijd ben nu 28jaar. ik heb 1 ding begrepen in dit land en dat is dat multinationals zoals coca cola, volo, amcor umicor, arcelor mittal, janssens cpu enz.... VDAB orders geven en niet andersom. VDAB zou mensen moeten helpen aan jobs MAAR ook aan duurzame jobs !! en dat laatste doen ze niet. vroeger was er nog enigzins controle op de interimsector maar nu worden deze criminelen door niemand meer gecontrolleerd en is de eeuwige interim markt ontstaan. ik heb letterlijk bewijs dat coca cola gent onder den boek samenwerkt met VDAB om opleidingen te geven ik heb daar zwart op wit bewijs van dat zij misbruiken maken van interimwetgeving. ik moest op coca cola op het einde van de week mij gaan inschrijven op de VDAB site als werkzoekende voor een heftruck attest opleiding, nog geen uur later belt de teamleader naar het VDAB opleidingcentrum in sint-denijs-westrem om mij en mijn collega's die al 2 jaar lang bij cola werkte, om ze bovenaan de lijst te zetten van de opleiding heftruck. de week erachter maandag mochten wij op kosten van de belastingsbetaler 5 dagen opleiding volgen op de heftruck. hier wringt het schoentje: eerst en vooral moet het bedrijf dat zelf betalen via de fiscale portefuile, of de werknemer moet dit zelf bekostigen door op avondschool de opleiding te volgen met Opleidingcheques. of je moet volledig werkzoekend zijn om gebruik te maken van die lijst. maar blijkbaar is cola baas over VDAB en zij maken misbruik daarvan, zij hebben de macht om op de kosten van de belastingsbetaler opleidingen te voorzien voor hun eigen volk (eeuwige intterimers)

Een reactie posten