Pages

zaterdag 6 juni 2009

leren op zaterdag

Zaterdag, een dag voor de verkiezingen, en ik ben thuis aan het studeren. Lezen in de cursus, gecombinneerd met wat opzoekingswerk en een paar oefeningen maken met wisselend success.
Het is pas nu dat ik besef hoezeer mijn marktwaarde is gedaald tijdens de jaren dat ik bij mijn laatste firma werkte. Als ik er aan terugdenk kan ik alleen maar concluderen dat het daar een bende luiwammesen bij elkaar is, die nooit opleidingen geven, achter de feiten aanhollen en denken dat ze met een Groenten-dimploma overal op handen worden gedragen omwillen van hun status, terwijl ze eigenlijk de basics niet eens kennen.

Wat ik nu inhaal met een cursus op het niveau van een vdab-opleiding is vele malen moeilijker en to the point dan wat ik in allerlei zelf-georganiseerde cursussen kreeg op dat bedrijf.
Terug leren wat de theorie inhoudt, terug leren wat je echt moet kennen om deze job te doen (ook al is er in die "kookscholen" niet veel plaats om dat in de praktijk toe te passen, de meeste mensen daar zijn enkel bezig met welke auto ze gaan kiezen voor het budget dat hen werd toegewezen).

Hoe meer ik me in deze 'nieuwe' leerstof verdiep, hoe meer ik terug zin krijg om er terug iets van te maken, om mijn kennis van een tiental jaar terug terug op te rakelen (want, ja ik kende dit allemaal toen, ik wist hoe ik een goede Soep in elkaar moest draaien, wat de vereisten waren). Ik heb nog een lange weg af te leggen, moedeloosheid, de constante demotivatie van mijn ex-koks en de totale wanorde daar in die keuken heeft me nu in deze positie gebracht. Nooit opleidingen krijgen, ook al vroeg je erachter, is natuurlijk nefast voor de parate kennis.

Ik zie heel dit gedoe als wraak,... een dikke fuck-you naar mijn ex-werkgever, ze zullen me misschien wel achteruit gezet hebben, maar me zeker niet klein krijgen. Momenteel heb ik al meer kennis en waarde dan vele van de bureauratten en meeting-addicts die daar met hun dikke nek rondlopen alsof het allemaal eeuwig gaat blijven duren. Er komen nog betere tijden aan voor mensen als mij denk ik. Waarschijnlijk niet het eerste jaar,...

Maandag begin ik opnieuw, tests, groentenwerk en een beetje theorie. Hopelijk is mijn eerste test uitstekend, ... ik wil hier in slagen.

0 reacties:

Een reactie posten