Pages

woensdag 9 januari 2013

outplacement - end of the line

Vandaag heb ik veel te doen. Ik ben (als werkloze dan nog) om 6u opgestaan, ben begonnen met de huishoudelijke taken, daarna iemand uit de nood geholpen door haar naar het werk te brengen en nu maak ik me klaar om naar mijn outplacemenet te gaan praten.

Ik ga de man in kwestie meteen ook zeggen dat na bijna een jaar praten het echt niet veel zin heeft.  Wanneer men outplacement gebruikt om de eigen werknemers een loon te geven en de werklozen "bezig te houden", is't voor mij duidelijk: hier zit geen vooruitgang in.

Wanneer ik een voorstel doe tot opleiding, is er geen geld voor zogezegd. Wanneer ik een voorstel doe om van branche te veranderen, wordt me dit afgeraden (of laat men me twijfelen). En wanneer ik vraag om het dossier bij de RVA even mee op te volgen omdat ik er zelf geen blijf meer mee weet, gebeurd er totaal niets (zelfs niet na herhaalde vragen van mijn begeleider).

Eindconclusie is duidelijk: bij SBS zitten bepaalde mensen die neerkijken op werkzoekenden (in de wandelgangen heb ik daar trouwens al ronduit oneerlijke gesprekken opgevangen tussen begeleiders). Daarbij komt nog dat de begeleiders die het echt goed menen (want die zijn er zeer zeker) meer bezig zijn met de psyche van de werkzoekenden en met hun eigen pleziertjes, dan met echt mee naar oplossingen zoeken.

Mijn standpunt blijft: een werkloze in Vlaanderen is een rondlopende zak met overheidsgeld en subsidie waar outplacement bedrijven, interims en de vdab om de beurt een duit uit nemen en er nagenoeg niets voor in ruil geven.

Inmiddels zet ik mijn drukke dag verder... ik rijd rond, tracht mijn dossier en administratie op orde te houden en hoop nog met enkele mensen te praten ivm. een open vacature waar men intern me ging voor aanraden - iets waar mensen nogal tuk op zijn tegenwoordig, maar waar meestal niet veel van in huis komt omwille van HR diensten die er meer niet dan wel aanwezig zijn). Maar da's voor een andere blogpost...

0 reacties:

Een reactie posten