Pages

maandag 18 maart 2013

Werkzoekenden, kijk uit in wat voor KMO je terecht komt!

Ik merk steeds vaker dat vacatures bij KMO's enkele maanden ingevuld blijven, om dan weer op te duiken in de VDAB databank.
Zelf ben ik al vaak genoeg in de val gelopen van wat ik zombie-KMO's noem - ze zijn dood, maar weten het zelf nog niet.
Daarom wil ik enkel tips geven voor de mensen die willen  ingaan op een vacature van een KMO.

Allereerst al vermelden dat je bij je vakbond (en ook privé trouwens) kan laten nakijken of dat bedrijf wel gezond genoeg is.

Mijn eigen ervaringen bij KMO's is van die aard dat ik nu systematisch KMO's laat nakijken bij de vakbond (je betaalt daar tenslotte toch lidgeld voor niet?).

Op de vier kleine bedrijven waar ik tijdens mijn loopbaan al heb gewerkt, had ik in alle gevallen een slechte ervaring zoals dat dat politiek correct wordt genoemd. Het eerste bedrijf stopte er mee omdat de winst te laag was (een export firma in de bouten en moeren branche), het tweede stopte ermee omdat ze door durfkapitaal waren gespijsd (en opeens durfde dat kapitaal niet echt meer te investeren), derde en vierde bedrijf was nog erger: daar heeft de baas het met opzet failliet laten verklaren om telkens met de poen te gaan lopen en de werknemers achter te laten met achterstallig loon en een hoop telefoons van niet betaalde leveranciers.

KMO's zijn zeker niet altijd zo negatief dan bovenvermelde ellende, maar toch,... je kan maar beter opletten.
Zeker wanneer je zelf boven de dertig jaar bent en een beetje een 'vaste' stek zoekt.

Bij elke kleur van vakbond kan je, indien je een contract van een werkgever krijgt aangeboden, een check-up laten doen over de financiële gezondheid van dat bedrijf. Je kan zelf ook via de online staatsblad versie een en ander over de firma opzoeken (wie financiert het, wie richtte het op en wanneer....)

Als ik één goede raad kan meegeven: ga er van uit dat een KMO in slechte papieren zit, en tracht het addertje onder het gras te vinden (meestal is er wel een) bij de vacature waar je op af gaat.  Vraag desnoods eerlijk aan de KMO'er van dienst wat 'the deal is', de jongere generatie ondernemers staat daar meestal nogal positief tegenover en zal je meestal eerlijk antwoorden wat er met je voorganger is gebeurd of hoe hun toekomstvisie er uit ziet.  De oudere generatie KMO'ers zijn op dat punt al pakken minder betrouwbaar (naar mijn ervaring) en liegen er desnoods op los met het nodige dedain tegenover de kandidaat.

Vooral goed rondkijken is de boodschap. Ik was ooit bij een KMO op gesprek, waar de vloer al in maanden niet was schoongemaakt, de posters aan de muren hier en daar hoeken vertoonden en waar het bureau van de HR verantwoordelijke haastig werd verlaten door enkele mensen van een naburige firma die er gezellig zaten te roddelen (met de nodige koffiekoeken er bij). Even later trachtte men me wijs te maken dat men daar zeer hard werkte en tot het uiterste ging voor hun klanten.... naaah, als je er niet eens in slaagt je imago geloofwaardig te houden op een gesprek, wat moet het dan zijn wanneer je daar echt gaat werken?


Tips voor KMO vacatures:

1- Kijk de financiële gezondheid en achtergrond van de firma na voor zover mogelijk (zijn ze onderdeel van een groter geheel?).

2- vraag hen naar de toekomstvisie, referenties, eventueel naar toekomstplannen

3- leg hen uit dat je gezien de crisis, onzeker bent om in een kmo te werken, leg uit waarom je twijfelt (zeker wanneer je concrete andere aanbiedigen op tafel hebt liggen).

4- staar je nooit blind op de aangeboden extra voordelen, bij KMO's moet je dat meestal met een korrel zout nemen, zeker nooit afgaan op de aangeboden wagens (aangezien men daar meestal de mensen mee tracht te overhalen)

5- en mijn laatste tip: trek je ogen en oren ZEER goed open tijden de sollicitatie,... de receptie, de meubels, het materiaal, de andere werknemers (vaak verraad hun houding veel), de omgeving, elke klein detail kan er op wijzen dat deze firma het goed doet, of net niet...


0 reacties:

Een reactie posten