Pages

woensdag 3 april 2013

slapend land

We zijn allemaal een slapende bende...
Vandaag wandelde ik naar het kantoor van het OZ (ziekenfonds) en merkte dat ze gesloten waren op woensdag, eenzelfde scenario bij het ACV (waar ik naar toe wilde om te klagen dat men een dossier bij het arbeidsrecht gewoon had laten foutlopen). Maar ja, je kan moeilijk klagen tegen mensen die met verlof zijn.

Daarna belde ik met het FSO (blijkbaar hebben ze nu pas van mijn dossier gehoord, hoewel het al 3 maal per aangetekend schrijven is opgestuurd en per mail is overgemaakt met de ingescande papieren). Mijn rijksregisternummer intypen in een computersysteem duurde meer dan 3 minuten, omdat ze blijkbaar nog niet goed wakker was.
De slaperige mevrouw aan de andere kant van de lijn was zo routineus, gevoelloos en slaperig, dat het me opeens daagde: ons hele land slaapt!

Eender wat je hier wil in orde krijgen (zeker als "low life" werkloze) loop vertraging op (of draait helemaal de soep in) omwille van de complete lethargie die we in allerlei administraties meemaken.

Een bank-overschrijving die iemand me maakte vorige week woensdag bijvoorbeeld, is omwille van het verlof en verlengde Paas-shit-weekend er ook nog steeds niet door.

Met alle technologie die voorhande is, slaagt men er blijkbaar niet in om een overschrijving gewoon uit te voeren binnen de 2 dagen. (Via bitcoin of intern binnen een bank kan dit zelfs op 2 seconden!).

Men slaapt blijkbaar op al die bureau's. Men heeft het veilig, men zit "lekker safe" en denkt dan maar dat het eeuwig zal blijven duren om mensen te kloten met vertragingen, laksheid en administratieve blunders.

We pikken het allemaal maar: betalingen die er niet doorkomen, mensen die afspraken vergeten, administraties die meer gesloten zijn dan open, winkels met belachelijke sluitingstijden... Moesten de Belgen in't algemeen wat vaker open doen (zowel in winkels als op bedrijven allerhande) dan zou er minder werkloosheid zijn. Dan zou ik misschien ook werk hebben... maar neen, men wil graag dat je van hier naar daar holt, hun 'processen' en 'procedures' mooi opvolgt en uiteindleijk puur als opvulsel dient voor hun luilekker leventje in de ivoren torens van de bureaumensen.

En wat is er trouwens met Woensdagen aan de hand? Is dat de nieuwe zondag ofzo? De meeste administraties zijn gewoonweg heel de dag dicht die dag!? Heeft een en ander te maken met de halve dag school en de mooi uitgestippelde lessenroosters van bepaalde leerkrachten? Heeft een en ander te maken dat de zogenaamd hardwerkende Vlaming er dan toch liever een dagje tussenuitvist zo midden in de week?

Ik kots er stilaan van... deze gedwongen inactiviteit en de komplete laksheid.



0 reacties:

Een reactie posten