Pages

maandag 10 september 2012

Vraagje aan HR-diensten

Een vraag voor de mensen die ervaring hebben met, of nog op, een HR-dienst werken.  Is het zo dat mensen die via de VDAB opleidingen zijn gepasseert eigenlijk niet meetellen?

Ik heb sterk de indruk dat het vermelden van eender welke VDAB-opleiding op je CV, een negatieve invloed heeft op het aantal mensen die je terugcontacteren.  Wanneer ik deze opleiding gewoonweg niet vermeld in het CV, dan is het blijkbaar dik in orde, want dan krijg ik meer respons.

Heel vreemd vind ik dat.  Zeker in een arbeidsmarkt waar men bijna eist dat je je continu bijschoolt en 'verbetert'.

Volgens mij gaat het zo:
De mensen op de gemiddelde HR-dienst hebben meer dingen om handen dan alleen maar de interne admin te regelen voor de werknemer.  Meer nog, ze zijn de vacatures en de kandidaten eigenlijk 'beu' omdat deze hen storen in hun echt werk. Vaak nemen ze er nog een deel administratie en marketing bij...
Men voelt zich vaak ook 'iets beter' op zulke diensten omdat men al lang in vaste loondienst is (en dus de werking en voeling van, de vdab kwijt is). Sommige HR mensen hebben geen flauw benul van de kwaliteit van zulke opleidingen, en gaan er van uit dat er een zootje ongeregeld maar wat doorelkaar staat te lullen ofzo.  De meeste uitlatingen hierover van HR-mensen spreekt boekdelen (eentje zei me letterlijk: "de vdab suckt") Wat meteen ook veel zegt over de 'marginalen' die er volgens hem een opleiding volgden.

Ik ben me er van bewust dat er waarschijnlijk slechte opleidingen zijn bij de vdab, ik heb er zelf bij eentje gezeten die qua organisatie veel beter kon, ... maar de werklozen miskennen of achteruitsteken omwille van deze opleidingen vind ik een brug te ver gaan.  De 'goede' werklozen doen tenminste moeite om onbetaald en met eigen vervoer naar zulke opleidingen te gaan elke dag... er zijn er andere...
Ik heb dus de indruk dat men bij de gemiddelde HR-dienst mensen die bij 'de marginale VDAB' een opleiding volgden, genegeerd worden voor een kandidatuur.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk, vandaar mijn vraag, moest ik hier de bal misslaan, dan hoor ik dat graag ... zeker van mensen die echt op een HR dienst werken.

0 reacties:

Een reactie posten