Pages

donderdag 5 augustus 2010

Selectie door blinden

Soms heb ik de indruk dat bepaalde (zeker niet allemaal!) selectiebureau's en vooral interimkantoren hun selectie laten afhangen van hele ineffectieve mensen. 
Vaak is het zo dat een werkgever zulke bureau's inschakelt omdat ze denken dat het daar wel professioneler zal gebeuren, door mensen die meer tijd voor hebben om te selecteren dan mensen binnen de firma die iemand zoekt zelf.
Jammer genoeg kom je dan heel vaak terecht bij mensen die hun klanten (de werkgevers) niet echt kennen en zomaar wat doen.

Vandaag nog had ik een mooi voorbeeld van hoe het niet moet.
Ik heb een aantal CV's... Eentje voor bedrijven waar ik duidelijk weet welk profiel men wil, eentje voor bedrijven die onduidelijk zijn, en dan een minimale, waar enkel de hoogstnodige zaken op staan en dus zeer snel leest.

De selectie voor het bedrijf gebeurde deze keer door een welbekend interimbureau.  Op zich al iets waarbij ik meteen op m'n hoede ben.  Een bedrijf dat hiervoor een interimbureau onder de arm neemt voorspelt al niet veel goeds, maar kom, je mag niet bevooroordeeld zijn.
Ik vul de nodige gegevens in (inclusief een aantal dingen die men wettelijk niet eens mag vragen, en waar ik wel moest op antwoorden om verder te kunnen in de procedure!). Waarna ik mijn generieke minimale CV aan het profiel hing en verder kon.

Om in een verdere ronde te worden uitgenodigd moet ik dus voorbij een soort drempel, een drempel van mensen die mijn CV blijkbaar niet begrepen.  Niet dat hij slecht is opgesteld, in tegenedeel, maar de kip die ik aan de lijn kreeg snapte enkele begrippen niet, hoewel deze zeer courant gebruikt worden in mijn branche.
Het jammere is dat ik gewoon wèèt dat de uiteindelijke chef van de afdeling waar de job voor vrij staat maar al te best weet wat er in mijn CV staat. 
Maar mijn CV komt niet terecht op die mens zijn bureau, omdat ik eerst op Kabouter-Plop-niveau of met de nodige Musti-figuurtjes moet gaan uitleggen aan een meisje dat net van school komt, dat netwerkbeheer en programmeren twee verschillende begrippen zijn en dat IP geen merk van een computer is.
Ik begrijp het gewoon niet,... moet ik dan echt totaal infantiele dingen beginnen opstellen om gewoon voorbij deze bende morons te geraken?
Op mijn CV plaatse: "Ik doe iets met computers"  "Farmville spelen is cool"  "Ik hou van lolcatz"
Misschien dat dat hun aandacht trekt en me als 'technisch' laat overkomen bij deze Senseogeneratie.

Snappen de bedrijven zelf niet dat ze op deze manier veel potentiële kandidaten aan hun neus zien voorbij gaan en opgezadeld zitten met mensen die lijken te zijn weggelopen op de filmset van Twilight?

2 reacties:

Michel-Blogger zei

haha had hetzelfde aan de hand bij accent interim!! Komde daar binnen met een vraag achter een IT job, vraagt die troela: Kunde met een pc werken?!

Ben Th zei

Hahahaaa!

Een reactie posten