Pages

maandag 9 augustus 2010

OMNIO

België kent zo van die regels en instellingen die je als werkloze echt wel helpen.  Men duwt bij wijze van spreke het profitariaat recht in 'A' pollekes.
Een typerend voorbeeld van deze weggeef-cultuur is het omnio-statuut.  Eerst en vooral zeggen dat ik er echt blij mee ben.  Het helpt, laat zoveel duidelijk zijn, alleen heb ik mijn twijfels over de haalbaarheid van zulke maatregelen, op lange termijn dan.
Reeds jaren maak ik me dik in het feit dat zowat iedereen op de tram of bus niet schijnt te betalen, behalve ik.  Een kaartje ontwaarden aan het ontwaardingsapparaat van de lijn kost al gauw tien tot twaalf kostbare seconden, tijd die door oude vandagen, mentaal gehandicapten, zwartrijders en mensen van een anderstalige minderheid gebruiken om je zitplek af te snoepen.
Daar sta je dan, je kaart van ruim 1,60 euro per ritje van een uur springt terug uit het gele apparaat en je hebt geen zitplaats meer.  Je voelt je niet alleen een domme oen, maar je bent ook uitgesloten. Want blijkbaar moeten diegenen die betalen rechtstaan op de tram, terwijl diegenen die niet betalen lekker kunnen gaan zitten.
Het alternatief dat ik tot nu toe had noems zwartrijden. Zie mijn blogpost daarover voor meer details, het brengt echt op, geloof me.

Nu is er nog een tweede manier om je bij de "zittenden" te kunnen voegen, zonder je een domme, betalende lul te voelen, namelijk het OMNIO statuut.
Dat omnio statuur zat deze week gewoon in mijn brievenbus.  Ik heb niets aangevraagd of gesjoemeld, maar de mensen van de ziekenkas waren zo vriendelijk me een attest per post te sturen met daarbij een kort briefje met alle voordelen opgesomt die zulk statuut met zich meebrengt.
Dit statuut -niet meer dan een tag op je SIS kaart - bewijst tegenover een heleboel diensten dat je onder een bepaalde inkomensgrens zit op 1 janurari van dat jaar.  Deze grens ligt rond de 14.700 Euro.
Met dit statuut en het bijbehordende vodje papier (we schrijven het jaar 2010! :) kan je dan naar instanties zoals De Lijn en de NMBS gaan met een zogenomend attest van verhoogde tegemoetkoming (Sinterklaasbrief) en dan krijg je je kaarten en abonnementen aan giga kortingen... precies in "'t Amerikòntje" (goejekoewpèr, dàkànni).

Dennis Dopper stapt dus voortaan de tram op, kijkt meewaardig naar diegenen die nog met een tienrittenafripkaart betalen, en gaat dan snel-snel zitten op een vrij (vettig) stoeltje terwijl ze hun kaart ontwaarden.  Dit alles voor de prijs van 30 Euro,...  in plaats van de gebruikelijke 216.
Nu ja, ik kan het ook echt niet betalen, die 216 euro voor een abonnement.  Alle hulp is welkom; alleen zijn er heel wat werkende mensen die dat ook niet kunnen (of willen) betalen voor een abonnement op het openbaar vervoer, het prijsverschil is gigantisch.

0 reacties:

Een reactie posten