Pages

donderdag 26 februari 2009

Besparen (deel 5) - Openbaar vervoer

Een besparing op kaartjes van het openbaar vervoer is ook een besparingsmogenlijkheid.
Gezien openbaar vervoer in mijn opzicht gratis zou moeten zijn (en dat is het reeds voor de vele minderheden!!!) kan ik iedereen aanraden om te beginnen besparen.
Puur hypothetisch kan je een flinke duit besparen als je handig gebruik maakt van een aantal minder uitgewerkte kanten van De Lijn hun controle maatregelen.

Dit bespaart je bijna 4 euro per dag, en ik zal je uitleggen hoe.
De berekening is snel gemaakt: een jaarabonnement kost ca. 170 euro.
Ik word gemiddeld om de 6 jaar gecontroleerd, de officiële cijfers liggen ergens rond de 5 jaar.
Dat is dus 170 x 6 = 1020 euro tegen de tijd je de eerste controle krijgt.

Terwijl de boete voor het 'rijden zonder geldig plaatsbewijs' rond de 50-60 euro ligt (de eerste keer).

Stel dat je dus na laat ons gokken op 3 jaar, betrapt wordt, en je krijg een 60 euro boete aangesmeerd, plus daarna een abonnement om geen hogere kosten te moeten betalen bij een tweede keer dat je betrapt wordt, dan ben je eenmalig een 230 euro kwijt. Daar tegenover staat wel dat je al 3 jaar gràtis rijdt uiteraard. Reken zelf maar uit.

Eigenlijk zou iedereen moeten zwartrijden tot ze de eerste keer gepakt worden, misschien dat men dan bij de Lijn terug een eerlijke prijzenpolitiek (en controles) gaan hanteren.
Want nu ben je wanneer je betaald vaak de enige op een hele bus of tram vol bejaarden en "jongeren".

Ik vergelijk het met een rij aanschuivende mensen bij de bakker. Wanner de 5 mensen die voor jou in de rij staan hun brood gratis krijgen, verwacht je niet dat men jou wel het brood tegen het vijfvoudige van de prijs gaat aanrekenen om te compenseren voor de mensen die voor jou stonden.
Met de lijn is het net hetzelfde. Wanneer ik als enige betaald heb op de tram (braaf je ticket ontwaarden dus) en je ziet dan dat ongeveer half Antwerpen gewoon gaat zitten zonder te betalen, dan voel je je bedrogen, dom en vooral bekocht.

Het feit dat er in 2007 en 2008 minder controles zijn uitgevoerd door de lijn spreekt ook voor zich over hun houding en respect tegenover hun correct betalende passagiers. We blijven niet gek. Betalen voor iets waar nul controle op is terwijl bepaalde minderheidsgroepen zich nergens iets van aantrekken en niets betalen is gewoon typisch Belgisch.

0 reacties:

Een reactie posten