Pages

maandag 6 september 2010

Beloftes.inc

De voorbije week was het druk.  Niet alleen is de warme luie zomer voorbij, ook de nodige HR-diensten zijn opnieuw aan het werk gegaan.  Het mooie hieraan is dat ik opnieuw wordt uitgenodigd voor een gesprek en/of sollicitatie af en toe. 
Wat me doet denken aan wat er dan gebeurd met al die CV's die een werkloze stuurt in de juli en augustus maanden.  Ik denk dat er die periode nogal veel de prullemand in gaat, terwijl men naar vakantiekiekjes kijkt op elkaars facebook en ijslollies eet.

Allereerst was er het bedrijf "Boxmovers".  Ze nodigden me uit met de melding dat mijn CV helemaal pastte in wat ze zochten.  Je moet het ijzers smeden wanneer het heet is, dus ik ging de volgende morgen (met propere onderbroek en ditto hemd) naar hun vestiging in *censuur*. 

Ik had er een gesprek dat vrij vlot verliep, al moet ik zeggen dat de drie personen die ik voor me kreeg alledrie nogal weinig van mijn CV af wisten, er werd bijgevolg al geen al te diepe technische vragen gesteld, ook werd er niet ingegaan op mijn ervaring bij de een of andere firma die op mijn CV vermeld stond (iets dat toch altijd aan bod komt niet?).
Maar ok, ik was al blij dat ik niet opnieuw half het gedichtje van altijd moest afdreunen, over mijn scholing, eerste werkervaringen en latere tewerkstelling.  Nee, deze luitjes waren er kortgeknipt en gladgestreken even vrolijk overheen aan het babbelen. 
Wat ze wel wilden weten is of ik goed besefte dat deze job eigelijk niet technisch was.  Nu ja, ik wist wel dat er ook non-techie aspecten aan verboden waren, maar dat er helemaal niks bij kwam zien leek me raar.
Ze legden uit hoe ik zou instaan voor een soort van klachtendienst te leiden.  Iets wat een managerstaak is eigenlijk.  Op zich geen onaantrekkelijke gedacht om een team te leiden, zeker als er voor deze stress een juiste verloning bij komt kijken.  Maar de Boxmovers jongens gingen iets verder... ze lieten me in de waan dat ik de geknipte kandidaat was, tot helemaal op't einde van het gesprek ze langst hun neus weg vroegen of ik het zag zitten om 'een tijdje' als gewone medewerker op de klachtendienst te werken.

Bij zulke uitspraak moet je meteen alle alarmknoppen en -bellen bij jezelf als sollicitant laten afgaan.  Bedrijven die eerst je CV nauwelijks lezen, dan een vrolijk praatje (en beloftes) maken om vervolgens je in feite een hele andere job voor te stellen, zijn meestal aan het liegen. 
Die 'meestal' kan je gerust interpreteren als 99,999% van de gevallen. Dat 'een tijdje' als definitief, of tot je met een inzinking afgevoerd wordt.

Ik zette mijn glimlach-modus in en zei dat ik er op zich er geen probleem mee had om in het team onderaan de ladder te beginnen om vervolgens het te leiden, zei het dat deze inloopperiode beperkt was in tijd. 
Daarna kwamen er drie verschillende tijdsframes naar voren, 'een paar weken', 'een half jaar' en 'een jaar ofzo'.

Kijk beste lezer/sollicitant, ... alles wat je op dag één op een nieuwe job niet op papier in je handen hebt van verloning, voordelen, taakverdeling, verantwoordelijkheden, auto, materiaal, ondersteuning,... zal je nooit krijgen.  Wat je op dag één niet hebt, heb je nooit.
Ik heb in mijn x-aantal jaren carrière nog nooit geweten dat een bedrijf een belofte die gemaakt werd op een sollicitatie na kwam. Nog nooit... tenzij deze zeer duidelijk op papier stond en er geen weg naast was (en dan nog,...).
Boxmovers wilde me dus gewoon inschakelen als medewerker om alle shit, klachten en rommel op te vangen, met de nodige stress en bijbehorende lage verloning vandien (ah ja, want je krijgt pas de managers-verloning wanneer je echt de functie uitoefent en niet wanneer je in -ehem- opleiding bent).

Wanneer je zulk contract tekent zit je dus elke maand te zeuren bij je baas over wanneer je eindelijk het team mag leiden, waarna je waarschijnlijk wordt afgewimpeld met allerlei excuses (het team is niet volledig, het gaat nu niet wan xyz is met vakantie)... 

Vandaag kwam ik heel toevallig een vriend van me tegen die bij Boxmovers had gewerkt, ook in de val was gelokt destijds en ja had gezegd op zulke deal.  Ze beloofden hem twee jaar verbetering, leiding, beter loon,... maar hij heeft uiteindelijk na een instorting en zenuwinzinking zijn ontslag gegeven.  

Laat je dus niet vangen door zulke firma's... leg alles op papier vast,... want hoe meer ze beloven, hoe harder je gekloot bent meestal. Jammer voor de bedrijven die het wel echt menen, maar het risico is te groot op een echte door en door klote job.

0 reacties:

Een reactie posten