Pages

woensdag 8 september 2010

woont en werkt in...

Het is al jaren een droom van mij om te kunnen werken en wonen in dezelfde stad of streek. Een totale illusie, zo blijkt.  In Antwerpen (die zogenaamde wereldstad) is het zo erg gesteld dat je momenteel geen jobs kan vinden in mijn sector die voldoen aan een paar minimale eisen.  (Een normaal loon, voldoende middellen om je taak te kunnen uitvoeren, plaats van tewerkstelling Antwerpen en omgeving, financiëel gezonde firma).
Voorlopig is het zo dat je als Antwerpenaar naar Mechelen, Zuidelijk Brussel of verderop naar Leuven, Gent of zelfs Wallonië moet rijden om nog een job te vinden die in de technische sector ligt.
Wanneer ik zo om me heen kijk, zie ik ook iedereen die in deze sector werkt ofwel de dagelijkse files trotseren op pakweg in Evere, Schaarbeek of Leuven te gaan werken.  Het kan toch niet zijn dat er in een stad van om en bij het half miljoen inwoners geen IT/ICT jobs te vinden zijn? 
Misschien kijk ik op de verkeerde plaatsen (en samen met mij zowat alle interimbureaus) ofwel is dit een service-stad aan't worden. Waar er nog wel broodjeszaken en auto-garages zijn, maar waar er verder niks ontwikkeling, R&D of technische ondersteuning aanwezig is.
Wanneer je in de onmiddellijke omgeving naar alle jobs en openstaande vacatures zoekt zie je ook alleen maar verkopers voor winkeltjes staan of leerkrachten dwarsfluit en van die dingen....  hier en daar eens een zogenaamde heldesk job, maar deze is dan al snel ontmaskerd als het lezen van scripts naar pissed-off klanten, of iets waar de echte plaats van tewerkstelling ver weg ligt in een andere provincie.

Wat is er mis met een satelietkantoor oprichten in een provincie zoals Antwerpen?
Een groot bedrijf dat zich in Brussel vestigt (uit prestige meestal), kan zich toch perfect een satelietkantoor veroorloven in de provincies waar het haar volk vandaan haalt? 
Dit lost een hele reeks problemen op; reistijden, een makkelijkere rekrutering (ja, natuurlijk moet u niet naar Brussel rijden elke dag, we hebben een sattelietkantoor dichtbij huis), minder verzuurde mensen en een positieve impact op het milieu. 
Maar blijkbaar is daar geen geld voor, ...

Ik zoek verder, maar Antwerpen lijkt me meer en meer een vacaturewoestijn te worden, waar je blij mag zijn wanneer je als ICT'er nog een baan vindt bij een broodjeszaak om smoskes met kaas en hesp te smeren voor de mensen die snel voor ze naar Brussel rijden nog een klef baguette komen halen voor 's middags.

In ieder geval, wanneer u in de IT/ICT branche werk hebt voor me (je weet nooit moesten er werkgevers meelezen), in Antwerpen werkzaam bent en me een normaal loon kan geven (meer dan mijn uitkering), dan mag u me steeds mailen op het e-mail address hier rechts. Ik kom me graag even voorstellen en het nodige doen om u te overtuigen van mijn kunnen.
Proof me wrong :)

0 reacties:

Een reactie posten