Pages

donderdag 30 mei 2013

Werk nooit gratis

Ik hoor het steeds vaker... mensen in mijn omgeving die ook werkloos zijn en vervolgens allerlei gratis dingen doen voor anderen. Ze doen het deels uit verveling, deels uit sociale verplichting ofzo.

Zelf krijg ik ook steeds vaker de vraag om eens even te helpen met iets, of even snel dit of dat, of zus of zo in orde te komen brengen.  Je mag me veel vragen uiteraard,... maar ik ben werk-loos (nog een weekje althans) en dat betekend dat u me ofwel in het zwart wilt betalen (wat dus niet mag!) ofwel in het wit wilt aanwerven als freelancer. Wanneer ik echter over die tweede optie begin, haakt men meestal meteen af. Raar hé?

Meestal komt het er op neer dat men dan gratis moet werken, voor mensen die je zomaar even iets wilden gunnen.
Wat ik hier zeg klinkt natuurlijk asociaal, ik besef het, maar steeds vaker zie ik mensen in de grijze zone tussen zwartwerk en welwillendheid balanceren.
Met als gevolg dat ze hun eigen werkloosheid nog meer in de hand werken (want steeds meer zaken en kmo's vragen je om zulke gunsten).
Wanneer je als IT'er in een KMO enkele klusjes gratis (of zwart) zou opknappen, neem je op dat moment werk af van een werkzoekende.

Voorbeelden zijn er genoeg, maar ik wil het vooral hebben over de klik die je als werkloze (en eigenlijk ook als werkende) zou moeten maken wanneer iemand je zonder meer aan het werk wil zetten voor niks.

De fout zit ook structureel in onze samenleving en arbeidsmarkt vind ik. Wanneer je bijvoorbeeld op bepaalde vacature-sites (vooral in de softe sector) kijkt, merkt je dat het bijna een full-time hobby moet zijn om gratis mensen te helpen of te woord te staan.

Zijn er dan echt zo veel verveelde, rijke, huisvrouwen of bejaarden die graag een deeltijdse, onbetaalde, vrijwillige job doen?

Ik zeg niet dat je niet uit pure motivatie enkele uren mag of kan meedraaien om een organisatie te helpen die deze maatschappij een beetje beter maakt, maar veelal 'stelen' deze "goody-goody mensen" door hun eidelheid en statusdrang echte arbeidsplaatsen van dezelfde groep die ze eigenlijk willen helpen.

Wanneer je dus vrijwillig echter de toog van een progressieve organisatie staat, gratis... dan ben je in onze huidige maatschappij eigenlijk werk aan't afpakken van enkele langdurig werklozen die deze taak evengoed zouden kunnen doen... betààld.

Om gratis te werken is onze (door vele jaren laks beleid gevormde) economie net iets te hard geworden, mede dankzij dat lieve dametje dat achter de toog staat van een ecologisch project in haar vrijwilligerstijd en tegelijk jòuw kansen afneemt.

Huur me in via een freelance opdracht, of laat me met rust. Is vooral mijn boodschap dan, ik heb al vaak genoeg een 'dank u hé' als betaling gehad, en daar koop ik geen groenten, brood of broodjes kip-curry mee.


0 reacties:

Een reactie posten