Pages

woensdag 11 februari 2009

Besparen (deel 1)

Wanneer je opeens van een degelijk loon, terugvalt op niets (ik krijg geen werkloosheidsuitkering voorlopig), dan moet je het gewoon met minder stellen.
Ik leefde ooit met een 450 euro in de maand, en daar kon ik huur + eten van betalen en zelfs alle telefoon- en internet-kosten.
Tegenwoordig is dat niet meer te redden natuurlijk. Met 450 euro kan je nauwelijks een deftig krot huren, laat staan alle andere kosten dekken.

Het eerste wat je dus doet is besparen.
Alle negatieve effecten op de economie ten spijt, maar je kan je geen al te dure zaken meer veroorloven als magazines en allerlei merkproducten.
Om ook de maatschappij (die me tenslotte na x-aantal jaren dienst heeft uitgekotst) terug te pakken bespaar ik ook op de 'politiek correcte' luxe-artikelen, als daar zijn GFT-zakken en tramkaartjes om er maar al twee te noemen.
Af en toe zal ik in deze blog tips geven over op wat en hoe je kan besparen, specifiek in België.

Allereerst dus de GFT zakken - da's duidelijk denk ik: ze zijn duur, vies en aangezien er in de buurt waar ik woon nogal wat 'gewoon volk' leeft die het daar ook niet zo nauw mee nemen, begin ik er ook mee.
Het is niet correct, het is niet mooi, maar het spaart me wel wat centen; België is immers toch een land waar nooit wat gecontroleerd wordt, het is hun eigen schuld (ik beschouw mezelf in dat opzicht geen onderdeel van België, of Vlaanderen, of welke naam ze ook op dit stuk weiland willen kleven).

Toen ik nog een job had betaalde ik met plezier voor witte, blauwe, groene zakken. Ik had zelfs de raad opgevolgd om oranje zakken met blauwe bollekes buiten te zetten als ze die hadden aangeraden, maar die tijd is voorbij.

Een besparing waar je niet alleen tijd en geld mee bespaart, maar de stank uit te straten mee helpt.
Je kan in de buurt altijd wel 'creatieve' manieren vinden om van je afval af te geraken zonder te sluikstorten. Restaurant-containers en vuilnisbakken genoeg...

0 reacties:

Een reactie posten