Pages

zaterdag 28 februari 2009

Magere weekends

Een van de manieren waarop ik als werkloze toch nog een beetje overleef is door de weekends vrij mager te houden.

Dat wil zeggen dat ik alle dure dingen waar de mensen geld bij wegsmijten niet meer doe.  Het is totaal niet meer verantwoord (ook al heb je dan wel een beetje geld) om nog duur te gaan eten, naar hippe cocktailbars te gaan of dure kaartjes te kopen voor optredens.
Je mist het allemaal niet echt hoor. 

Wanneer je twintig jaar bent, of student ligt dat uiteraard anders. Dan kan je vaak bijverdienen of zoals de meeste jonge moderne Belgen die “erbij horen” bij ma en pa aankloppen.

De restaurantbezoeken beperk ik danook tot een absoluut minimum, en dan nog zal ik vaak bij bepaalde dineetjes een excuus gebruiken om er onderuit te muizen. 
Ik kan het niet meer opbrengen om 40 à 60 euro op een avond te spenderen aan vaak zeer ondermaats eten.
Even zeggen aan de telefoon dat je “het schijt hebt” is dan al gauw een valabele oplossing.

Vorige week moest ik op die manier naar een diner dat werd gegeven door de oude makkers van een vereniging waar ik bij zat.  De keet die ze hadden uitgekozen was zeer duur vond ik, het eten was buitenlandse rommel waar je dan nog zelf voor moest gaan aangschuiven zoals in een Oostblokland, en de gesprekken aan de tafel waren ronduit hinderlijk.  Kwam daar nog bij dat al deze mensen al snel besliten om de rekening te delen. 
Ik had dus als dopper geen keuze dan mee te betalen voor de cocktail en dure drankjes van mijn ‘vrienden’. Terwijl ik er eigenlijk het budget niet voor had.
Ook hier had ik dus beter bij het ontvangen van de uitnodiging gezegd dat ik naar een verre dagtrip moest omdat ik nog een Bongo-bon moest opgebruiken, of dat ik een voedselvergiftiging had of het schijt.
Een wijze les dus, ga nooit eten met mensen die doen alsof ze veel geld hebben, want je betaalt meestal mee voor een ander.
Zeker in groepen van meer dan zes man is het mijn ervaring dat je zeer vaak voor anderman’s gulzigheid betaalt (al ga ik ook niet op een halve euro zitten zeuren).
Vraag zodra je onraad ruikt, meteen aan de organisator of je apart kan betalen VOOR er iets op tafel komt in zulke gevallen.

Nog beter is het om met een kleine groep vrienden die je goed kent eten, dan heb je veel minder problemen Of kook zelf thuis om beurten met eenvoudige middelen en simpele gerechten.


group_parties-image1

0 reacties:

Een reactie posten